รูปแบบการเรียนรู้ (Learning Style)
รูปแบบการเรียนรู้
(Learning
Style)
รูปแบบการเรียนรู้ (Learning style) หมายถึง
ลักษณะทางกายภาพ ความคิด และความรู้สึก ที่บุคคลใช้ในการรับรู้ ตอบสนอง
และมีปฎิสัมพันธ์กับสภาพแวดล้อมทางการเรียนอย่างค่อนข้างคงที่ (Keefe, 1979
อ้างใน Hong & Suh, 1995)
การจำแนกประเภทของรูปแบบการเรียนรู้ (The
categorization of learning style)
ได้มีการเสนอแนวคิดเกี่ยวกับรูปแบบการเรียนรู้ ไม่ต่ำกว่า 21 แนวคิด (Moran, 1991) ซึ่งในที่นี้จะกล่าวถึงเพียง 4
แนวคิดซึ่งเป็นแนวคิดที่เป็นที่รู้จักกันโดยทั่วไป
1.
รูปแบบการเรียนรู้ตามแนวคิดของคอล์บ (Kolb’s Learning Style
Model, 1976)
แนวคิดนี้ได้จำแนกผู้เรียนออกเป็น
4
ประเภท ตามความชอบในการรับรู้ และประมวลข่าวสารข้อมูล ดังนี้
1.1
นักคิดหลายหลากมุมมอง (diverger)
1.2
นักคิดสรุปรวม (converger)
1.3
นักซึมซับ (assimilator)
1.4
นักปรับตัว (accomodator)
2.
รูปแบบการเรียนรู้ตามแนวคิดของ Myers-Briggs (Myers, 1978)
แนวคิดนี้แบ่งผู้เรียนตามความชอบของการเรียนรู้โดยมีพื้นฐานความคิดมาจาก
ทฤษฎีบุคลิกภาพของคาร์ล ยุง (Carl Jung) โดยแบ่งผู้เรียนออกเป็นประเภทดังนี้
(Felder, 1996 ; Griggs, 1991)
2.1
ผู้สนใจสิ่งนอกตัว และผู้สนใจสิ่งในตัว ( extroversion /
introversion)
2.2
การสัมผัส และ การหยั่งรู้ (Sensing / intuition) เป็นการจำแนกผู้เรียนตามวิธีการให้ได้มาซึ่งความรู้
2.3
การคิด และการรู้สึก (thinking / feeling) เป็นการจำแนกผู้เรียนตามลักษณะของกระบวนหาทางเลือกในการตัดสินใจ
2.4
การตัดสิน และ การรับรู้ (judging VS perception) เป็นการจำแนกผู้เรียนตามกระบวนการประมวลข่าวสารข้อมูล
3.
รูปแบบการเรียนรู้ตามแนวคิดของ Dunn และ Dunn
และ Price (1991)
Dunn
และคณะ ( Dunn et al.,1995) มี 5 ด้าน ได้แก่
3.1
ตัวแปรสภาพแวดล้อมภายนอก (environmental variable)
3.2
สภาพทางอารมณ์ (emotional variable)
3.3
ความต้องการทางสังคม (sociological variable)
3.4
ความต้องการทางกายภาพ (physical variable)
3.5
กระบวนการทางจิตวิทยา (psychological processing)
4.
รูปแบบการเรียนรู้ตามแนวคิดของ กราชา และริเอชแมนน์ (Grasha
& Riechmann, 1974 )
กราชา และริเอชแมนน์ (Grasha & Riechmann, 1974) ได้เสนอรูปแบบของการเรียนรู้ในลักษณะของความชอบ และทัศนคติของบุคคล
ในการมีปฏิสัมพันธ์กับผู้สอน และเพื่อนในการเรียนทางวิชาการ เป็น 6 แบบ ดังนี้
4.1
แบบมีส่วนร่วม (participant) เป็นผู้เรียนที่สนใจอยากจะรู้เกี่ยวกับเนื้อหาของรายวิชาที่เรียน
อยากเรียน สนุกกับการเรียนในชั้นเรียน และคล้อยตาม
และติดตามทิศทางของการเรียนการสอน
4.2
แบบหลีกหนี (Avoidant) เป็นผู้เรียนที่ไม่มีความต้องการที่จะรู้เกี่ยวเนื้อหารายวิชาที่เรียน
ไม่ชอบเข้าชั้นเรียน ไม่สนใจที่จะเรียนรู้ รู้สึกต่อต้านทิศทางของการเรียนการสอน
4.3
แบบร่วมมือ (Collaborative) เป็นผู้เรียนที่ชอบกิจกรรมการเรียนที่ผู้เรียนมีส่วนร่วม
และการร่วมมือกัน ชอบการมีปฏิสัมพันธ์กัน รู้สึกสนุกในการทำงานกลุ่ม
4.4
แบบแข่งขัน (Competitive) เป็นผู้เรียนที่มีลักษณะของการแข่งขัน
และยึดตนเองเป็นศูนย์กลาง สนใจแต่ตนเอง
และมีแรงจูงใจในการเรียนจากการได้ชนะผู้อื่น สนุกกับเกม/กีฬาการต่อสู้
ชอบกิจกรรมที่มีการแพ้-ชนะ สนุกในเกมที่เล่นเป็นกลุ่ม
4.5
แบบอิสระ (Independent) เป็นผู้ที่ทำงานด้วยตนเอง
สามารถทำงานให้เสร็จสมบูรณ์ ไวต่อการตอบสนอง/โต้ตอบได้รวดเร็ว และมีความคิดอิสระ
เป็นตัวของตัวเอง
4.6
แบบพึ่งพา (Dependent) เป็นผู้ที่ต้องอาศัยครูให้คำแนะนำ
ต้องการการช่วยเหลือ และแรงจูงใจภายนอก (เช่น คำชม รางวัล) ในการจูงใจให้การเรียน
ไม่ค่อยไวในการตอบสนอง/โต้ตอบ มีความกระตือรือร้นในการเรียนไม่มาก
และมักจะทำตามความคิดของผู้นำ
ประโยชน์ของความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับรูปแบบการคิด
และรูปแบบการเรียนรู้
ความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับความแตกต่างระหว่างบุคคลใน
รูปแบบการคิด และรูปแบบการเรียนรู้มีประโยชน์ต่อทั้งผู้เรียน และผู้สอน
ในแง่การส่งเสริมการเรียนรู้ การพัฒนาผู้เรียนให้สามารถเรียนรู้ได้เต็มศักยภาพ
และมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงขึ้น และการจัดการศึกษาได้อย่างประสิทธิภาพยิ่งขึ้น
Kolb's
Learning Styles
David
Kolb's Experiential Learning: Experience as the source of learning and
development (1984) theorized that four combinations of perceiving and
processing determine four learning styles that make up a learning cycle.
According to Kolb, the learning cycle involves four processes that must be
present for learning to occur:
Diverging
(concrete, reflective) - Emphasizes the innovative and imaginative approach to
doing things. Views concrete situations from many perspectives and adapts by
observation rather than by action. Interested in people and tends to be
feeling-oriented. Likes such activities as cooperative groups and
brainstorming.
Assimilating
(abstract, reflective) - Pulls a number of different observations and thoughts
into an integrated whole. Likes to reason inductively and create models and
theories. Likes to design projects and experiments.
Converging
(abstract, active)- Emphasizes the practical application of ideas and solving
problems. Likes decision-making, problem-solving, and the practicable
application of ideas. Prefers technical problems over interpersonal issues.
Accommodating
(concrete, active) - Uses trial and error rather than thought and reflection.
Good at adapting to changing circumstances; solves problems in an intuitive,
trial-and-error manner, such as discovery learning. Also tends to be at ease
with people.
Learning
Styles
The
term "learning styles" is commonly used throughout various
educational fields and therefore, has many connotations. In general, it refers
to the uniqueness of how each learner receives and processes new information
through their senses. The National Association of Secondary School Principals
defines learning style as, "the composite of characteristic cognitive,
affective, and physiological factors that serve as relatively stable indicators
of how a learner perceives, interacts with, and responds to the learning
environment." Other phrases are used interchangeably with learning styles.
Some include perceptual styles, learning modalities, and learning preferences.
The
Visual Learning Style
Visual
learners process information most effectively when the information is seen.
Depictions can include charts, graphs, flow charts, and all the symbolic
arrows, circles, hierarchies and other devices that instructors use to
represent what could have been presented in worlds. These learners think in
pictures and have vivid imaginations. Most people are classified as visual
learners.
The
Aural Learning Style
Aural
learners process information most effectively when spoken or heard. These
learners respond well to lectures and discussions and are excellent listeners.
They also like to talk and enjoy music and dramas. When trying to recall
information, aural learners can often "hear" the way someone told
them the information.
The
Reading/Writing Learning Style
Reading/Writing
learners process information most effectively when presented in a written
language format. This type of learner benefits from instructors that use the
blackboard to accent important points or provide outlines of the lecture
material. When trying to recall information, reading/writing learners remember
the information from their "mind's eye." Many academics have a strong
preference for the reading/writing style.
The
Kinesthetic/Tactile Learning Style
Kinesthetic/Tactile learners process information
actively through physical means. Kinesthetic learning refers to whole body
movement while tactile learning refers only to the sense of touch. These
learners gesture when speaking, are poor listeners, and lose interest in long
speeches. Most students that do not perform well in school are
kinesthetic/tactile learners. The crux of this learning style is that the
learner is connected to real situations through experience, example, practice,
or simulation.
Learning
Strategies for Each Learning Style
The
Visual Learning Style
- Replace words with symbols or initials.
- Translate concepts into pictures and diagrams.
- Underline or highlight your notes or textbooks with different colors.
- Practice turning your visuals back into words.
- Make flashcards of key information with words, symbols, and diagrams.
The
Aural Learning Style
- Attend lectures and tutorials.
- Discuss topics with your instructor and other students.
- Put summarized notes on tape and listen to them.
- Join a study group or have a "study buddy."
- Tape records your lectures.
- When recalling information or solving problems, talk out loud.
The
Reading/Writing Learning Style
- Write out important information again and again.
- Read your notes silently.
- Organize any diagrams into statements.
- Rewrite the ideas and principles in other words.
- Make flashcards of words and concepts that need to be memorized.
The
Kinesthetic/Tactile Learning Style
- Sit near the instructor in classroom situations.
- Read out loud from your textbook and notes.
- Copy key points onto large writing surfaces (i.e. chalkboard or easel board).
- Copy key points using word processing software.
- Listen to audiotapes of your notes while exercising.
- Take in information through field trips, laboratories, trial and error, exhibits, collections, and hands-on examples.
- Put real life examples into your notes summary.
- Recall experiments and role-play.
- Use pictures and photographs that illustrate an idea.
ความคิดเห็น
แสดงความคิดเห็น